 Esther SchlebosEindexamen 2019.
De schilderijen van Esther Schlebos ontstaan in de eerste plaats uit haar liefde voor de natuur en in het bijzonder het Drentse Landschap. Daarnaast is ook haar voorliefde voor het mystieke in haar werk zichtbaar. Niet toevallig leent juist dit Drentse Landschap zich daar uitstekend voor. Zij maakt bij voorkeur plein air studies om daarna haar schilderijen in het atelier uit te werken. |  Ton SchumanEindexamen 2019.
De thema’s voor zijn werk haalt Ton uit zijn directe omgeving. Schoonheid is overal om je heen te vinden, maar als je verder dan de schoonheid kijkt, zie je vaak in het verborgene een rauwe kant. Met betrokkenheid voor zijn onderwerpen, is hij niet op zoek naar het neerzetten van een mooi plaatje, maar zoekt hij naar emotie. |  Beitske SikkemaExamenjaar 2018. Technieken en materialen: hout, keramiek, brons en kunsthars, gemengde technieken.
‘In mijn werk is de mens meestal het uitgangspunt. De mens en zijn relatie met de omgeving, het landschap, of in zijn relatie tot anderen. Kwetsbaarheid en verstilling spelen hierin een rol en het materiaal dat ik daarvoor gebruik ondersteunen deze elementen. Ik maak mijn beelden eerst naar waarneming, maar daarna verandert het beeld in iets anders. Ik ga experimenteren; lagen creëren'. |
---|
 Janneke SlotEindexamen 2017. Techniek: schilderen.
‘De natuur is een grote inspiratiebron voor mij. Al rijdend in de auto wordt het me allemaal aangereikt, een onuitputtelijke bron van verbluffende schoonheid met her en der stalen gedrochten door mensen geplaatst. In mijn serie ‘Black to Black’ ben ik terug gegaan naar de basis, naar de kleuren en tonen die me zo lief zijn, namelijk zwart en alle nuances van zwart. Het is een serie geworden die gaat over sfeer en sterke contrasten.' |  Maaike SmitExamen 2017
'Mijn inspiratiebronnen zijn heel divers. Niets mooiers dan een mens schilderen en zo weer te geven als ik het zie: kleuren en vormen tot een geheel maken. Verderop op deze site zie je voorbeelden. En het Groninger landschap vind ik prachtig om te schilderen: de grote vlaktes, weids, ruim. In mijn lessen probeer ik mijn liefde voor het schilderen over te brengen, maar ook vind ik het belangrijk om techniek en materiaalkennis aan te leren'. |  Anuschka de SmidtEindexamen 2016. Techniek: schilderen.
Momenteel werkzaam als docent aan de Klassieke Academie.
‘In mijn werk probeer ik juist het gewone (of misschien het ongewone) een podium te geven. Want schoonheid zit in kleine dingen. Vaak zien we het niet omdat het zo gewoon en alledaags is. Door er met aandacht naar te kijken, ontvouwt de pracht zich in structuur, kleur en vorm.’ |
---|