top of page
Heleen Kater

Heleen Kater

Eindexamen 2016. Techniek: beeldhouwen. ‘Voor mij is werken naar de natuur de bron waaruit mijn beelden ontstaan. Ik laat me inspireren door de wereld om mij heen en gebruik daarbij modellen uit mijn eigen omgeving.’

Machteld Kee

Machteld Kee

Eindexamen 2018. Techniek: beeldhouwen ‘Mijn beelden vangen de tijdgeest. Beweging van kleding en stof in combinatie met vrouwelijke vormen worden gevat in steen, keramiek en metaal.’ (Instagram: machteld_kee)

Joke Klaveringa

Joke Klaveringa

Examenjaar: 2010 Techniek: schilderen. 'Ik probeer het licht en de sfeer van het moment te vangen. Fietsend door het landschap doe ik indrukken op. Deze leg ik vast in een snelle schets of in een aquarel. Daarnaast maak ik foto’s aangezien het licht nooit hetzelfde is als je naar dezelfde plek terug keert. Met deze informatie ga ik thuis aan de slag. Het liefst werk ik de schilderijen ter plekke uit. Ik werk met aquarel, maar ook met olieverf, acryl en pastel'.

Mark de Kok

Mark de Kok

Examen 2023. Mark de Kok is beeldend kunstenaar. Hij woont en werkt in Hengelo en is in 2023 afgestudeerd aan de Klassieke Academie voor beeldende kunst in Groningen.

Marein Konijn

Marein Konijn

Afgestudeerd 2019 schilderkunst. Schilderen is voor mij een zoektocht naar de wereld in mijzelf. Visuele prikkels zijn overal, die absorbeer ik. En in mijn brein worden die beelden werelden op zich. Juist die verwrongen werkelijkheid, die schilder ik, vervlochten met de emoties van dat moment. En dan komt er een moment dat ik klaar ben met schilderen, dat het werk af is. Ik heb altijd hoop dat de toeschouwer iets herkent in mijn werk. Als dat gebeurt, raak ik zelf geroerd.

Klaas Koops

Klaas Koops

Eindexamen 2011. Techniek: schilderen (olieverf, aquarel). ‘Ik schilder beelden langs de randen van de realiteit. Dat doe ik door het min of meer toevallig bijeenbrengen van objecten, kunsthistorische citaten e.d. in een herkenbare context. Zo schep ik beelden met een uitgesteld begrip: suggestieve constructies met als doel tot een dialoog te komen. Er is geen verhaal, alles blijft impliciet en daardoor zijn de beelden op een andere wijze vervreemdend dan bij (pre)surrealisten.

Keimpe van der Kooi

Keimpe van der Kooi

Examenjaar 2010 Keimpe tekent en schildert al zijn hele leven. Het stond niet altijd op de voorgrond. Na de studie filosofie kwam de oude liefde weer naar boven. De beeldende kunst. Er is niet een specifiek onderwerp dat de meeste belangstelling heeft. Het gaat hem er vooral om het licht te 'pakken' en de kleuren om hem heen zo veelzeggend mogelijk in beeld te brengen. De onderwerpen en situaties kunnen variëren van het schilderen van een landschap 'en plein air' tot een stilleven in kunstlicht.

Marian Kramers

Marian Kramers

Met haar schilderijen laat Marian zien waardoor zij geraakt wordt. De onderwerpen liggen dicht bij haar. Mensen die iets ‘hebben’, die iets doen, met gevoel, spanning of diepe concentratie inspireren haar. Ook natuur doet dat, dat kan een landschap zijn, maar ook een bepaald aspect zoals licht dat door bladeren valt, een bijzondere vorm, een dier. Het intensieve kijken maakt het onderwerp steeds boeiender. Ze hoopt dat de toeschouwer van haar werk dit ook zal zien en beleven.

Fleur Krist

Fleur Krist

Examen 2022. Fleur Krist neemt je mee in haar eigen wereld vol van licht, donker en verbeeldingskracht. Ze maakt 3D opstellingen met spullen die zij in haar directe omgeving aantreft en belicht het met kleuren, waardoor er denkbeeldige landschappen ontstaan. Voor Krist is het essentieel dat haar schilderijen de fantasie prikkelt en de kijker mee kan nemen naar een ongrijpbare wereld. Fleur schildert thuis en geeft daar tevens schilderlessen.

Margriet Kroeze

Margriet Kroeze

Afgestudeerd in 2018. Margriet schildert en tekent. De natuur en het landschap zijn haar voornaamste inspiratiebron. Kunst creëren doet Margriet door het waarnemen, onderzoeken van de wereld om haar heen en het verbeelden van hetgeen ze ervaart. Ze werkt naar de waarneming en ‘en plein air’. Als onderwerp heeft zij voorkeur voor de grootsheid van het ‘gewone’. Verstilling, sfeer en licht is voor Margriet belangrijk in haar werk. Zij werkt ook in opdracht.

Erna Kroezen

Erna Kroezen

Eindexamen 2016. Techniek: schilderen. ‘Het proces van het maken vind ik vaak leuker dan het eindresultaat. In mijn voorstellingen ben ik op zoek naar ruimte, soms juist ook weer naar het platte vlak. Daarbij kijk ik naar lijnen, vormen en overlappingen. Ik stapel en bouw, soms kleurrijk, soms in beperkt palet. Ik zoek tussen alledaagse dingen een goede compositie en laat me inspireren door wat ik zie. Vanuit een soort onrust geef ik verstilling, leegte en ruimte weer.’

Eeke Kuiken

Eeke Kuiken

Examen 2020 schilderkunst Kenmerkend voor Eeke’s werk is dat zij speelt met onconventionele composities en afsnijdingen, evenals de dikte van de verfhuid en het werken op grote formaten. Ze heeft een herkenbaar handschrift dat zich kenmerkt door een gedurfde, losse toets en grote gebaren, woelig en expressief. In haar onderwerpen zoekt zij schoonheid in kleine, simpele dingen. Eeke laat zich inspireren door kunstenaars die de mensfiguur op een interessante, onconventionele manier benaderen.

Marieke Laverman

Marieke Laverman

Eindexamen: 2016. Techniek: schilderen (olieverf, aquarel). ‘Ik schilder vaak bloemen en planten. Concrete bloemen op de vaas of meer geabstraheerde beelden die van bomen, planten en bloemen zijn afgeleid. De kleurenpracht van bloemen en de lichtval daarop fascineren mij. Ik werk graag met een wat grovere, levendige penseelstreek, waardoor planten en bloemen soms een beetje lijken te woekeren.’

Esther Leuverink

Esther Leuverink

Examen 2016 In mijn werk wil ik de dingen weergeven zoals ze zijn. Zonder versierselen. Het portret of het voorwerp zelf vertelt het verhaal aan de kijker. Door met veel lagen over elkaar te werken en intensief gebruik te maken van detail nodig ik je uit om even stil te staan en op onderzoek te gaan naar de persoon, de situatie of het voorwerp. Het is niet een snelle indruk die ik achter wil laten maar een intensieve kennismaking met een levensverhaal.

David van der Linden

David van der Linden

Examen 2019. Op dit moment ben ik alleen nog bezig met beeldende kunst. In onze galerie en het allerliefst schilderend in mijn atelier. Schilderen voelt voor mij als ’thuiskomen’. Ik kan niet dichter tot iets of iemand komen dan wanneer ik schilder. Een portretopdracht schilderen is een intensief contact met degene die door mij wordt geschilderd. Het portret tonen aan een opdrachtgever zorgt voor een gevoel van blijdschap, voldoening en dankbaarheid.

Ted van Loon

Ted van Loon

Examen 2020. Na zijn pensioen besluit Ted van Loon (Bussum, 1946) alsnog het klassieke schilderen onder de knie te krijgen. Een klassieke schilder is hij echter niet geworden: hij ontwikkelde een eigen stijl die min of meer minimalistisch aandoet: eenvoudige kleurvlakken zonder veel details. Zijn schilderen wordt op deze manier een spel met de klassieke regels. Hij begeeft zich als schilder tussen impressionisme en realisme.

bottom of page