
CONTACT MET VanTyNaarLo

ALUMNI KUNSTENAARS KLASSIEKE ACADEMIE
PASSIE VOOR DE KUNST

Eindexamen 2013. Techniek: schilderen, tekenen, grafiek (houtsneden) . ‘Mijn passie ligt bij het maken van houtsneden. De terugkerende thema’s zijn muzikanten en natuur. Sinds 2018 is er kunst vanuit de Werkmantechniek bij gekomen. Dit is een techniek waarin gebruik wordt gemaakt van inktrollers, sjablonen en mogelijk drukletters. Dit wel op een geheel eigen wijze.’

Eindexamen 2015. Techniek: schilderen. ‘Muziek en theater zijn centrale thema’s in mijn werk. Ik schilder acteurs en muzikanten met hun instrument in de omgeving waarin zij spelen: de concert- of theaterzalen met hun uitgesproken eigen karakter. Ook de verstilde sfeer van een leeg podium of een verlaten zaal leg ik graag vast op een schilderij.'

Eindexamen 2021 Techniek: tekenen en schilderen. Het ambacht ervaart zij als één grote ontdekkingsreis. Gebeurtenissen uit het dagelijks leven, voorwerpen of personen uit de directe omgeving zijn een inspiratiebron. Het onderwerp wordt onderzocht met verschillende materialen, composities en uitsnedes. Ook het licht en de schaduwen spelen een belangrijke rol. De eigenzinnige keuzes die uiteindelijk worden gemaakt, gecombineerd met haar eigen handschrift creëren een expressief beeld.

Examenjaar 2021, schilderkunst (landschap en portret). Zijn stijl is realistisch. Elk onderwerp dat kan leiden tot een verrassend resultaat komt in aanmerking; of het nu om een portret, landschap of stilleven gaat. Waar het hem vooral om gaat is dat er bij het schilderen een nieuwe werkelijkheid ontstaat wat dan tevens de opmaat vormt voor een volgende uitdaging.


Eindexamen 2017. Techniek: schilderen. ‘Ik vind de technische kant van het schilderen fascinerend: uitvinden wat mogelijk is met verf. Ik experimenteer graag met toets, schriftuur en materiaal. Inhoudelijk gaan mijn schilderijen vooral over de kwaliteiten van licht. Ik probeer steeds het licht te ‘vangen’. Zonder licht is er geen leven mogelijk op aarde en zo geeft ook licht leven aan een schilderij en een ziel aan het werk. Mijn portretten zijn doorgaans portretten van een binnenwereld.'

Pip B. Ovinge (Meppel 1996) werkt in haar Atelier in Meppel. Na haar studie Restauratie en decoratie schilder startte ze aan de KA. Vaak vind ze haar inspiratie in het allerdaagse. Een onuitputbare bron die heel normaal is maar toch bijzonder. Dagelijkse dingen die ons in het leven omringen worden door Pip uitgelicht. Dit soort voorwerpen krijgen een podium waardoor je anders naar deze dingen gaat kijken. Het gewone wordt ongewoon en bijzonder.

Eindexamen 2018. Techniek: schilderen (olieverf, acrylverf). ‘Voorheen ontwierp ik interieurs die pasten bij mijn opdrachtgevers. Nu draai ik het om en schilder ik mensen in omgevingen of interieurs die ik interessant vind, zoals stations, markten, terrassen, pleinen, vliegvelden, café’s en restaurants. Plaatsen dus, waar veel mensen zich tijdelijk verzamelen , maar dan ieder voor zich en vaak alleen. Ik schilder ook in opdracht b.v. portretten, stadsgezichten of landschappen.’

Eindexamen 2021. Techniek: schilderen, gelaagd schilderen. Licht is het overkoepelend thema. In mijn werk wil ik de schoonheid laten zien van de ogenschijnlijke eenvoud en het onzichtbare zichtbaar maken. Een portret, landschap of stilleven, het nodigt mij uit om hun verhaal te vertellen. Realiteit, persoonlijke ervaringen en fantasie smelten samen om een beeld te creëren dat binnenkomt en uitnodigt tot zelfreflectie. In mijn werk vertaal ik de emotie met eigen toets in verf.

Eindexamen 2013. Techniek: tekenen en schilderen. ‘Ik vind mijn inspiratie in de natuur. De lichtval, het moment van de dag en de sfeer van het landschap fascineren mij. Ik maak monumentale houtskooltekeningen en olieverf schilderijen die vaak voortkomen uit mijn verbeelding en intuïtief ontstaan. Stilte en het verstillen zijn daarbij mijn uitgangspunt.’

Eindexamen: 2016. Techniek: beeldhouwkunst. ‘Mijn werk balanceert tussen kwetsbaar en meedogenloos. Het ontstaat vanuit de overtuiging dat wij –mensen- in onze tijd vaak (te?) ver af staan van onze natuurlijke oorsprong. Daarom probeer ik de diepere lagen van ons mens-zijn aan te spreken. Ik onderzoek bijvoorbeeld het spanningsveld tussen rauwheid en schoonheid. De natuur is ingebed in mijn werk.'

Eindexamen 2016. Techniek: schilderen (olieverf). ‘Ik schilder naturalistisch, met beweeglijke, impressionistische toets. Het liefst schilder ik portretten (in opdracht), mensen in actie.’ Ik schilder ook dieren, stillevens en landschappen.’


Eindexamen 2019 Schilderkunst. 'Wij zien de dingen niet zoals zij zijn, wij zien de dingen zoals wij zijn'. De mens in al zijn schoonheid en gebreken weer te geven, dat is waar ik naar streef in mijn schilderijen. Toch laat ik ruimte over voor experiment en spontaniteit. Met als resultaat een sereen beeld waar wellicht iets aan wringt. Zo heeft de kijker de vrijheid zijn eigen gevoel en interpretatie erin kwijt te kunnen.


Eindexamen 2014. Techniek: schilderen (op diverse materialen, zoals roestig ijzer), keramiek, boetseren (klei). ‘In mijn werk staan de mens en het leven centraal. Ik ben geïntrigeerd door de menselijke expressie en levensloop. Mijn mensfiguren ontstaan vaak vanzelf, maar ik werk ook naar model. Schilderen op roestig ijzer vind ik fascinerend omdat het al zo’n doorleefde huid heeft. Daarom experimenteer ik met het laten roesten van het ijzer om een bepaald effect te bewerkstelligen.'

Eindexamen: 2016. Techniek: ... ‘Ik laat mij veel inspireren door de natuur. Ik vind sfeer belangrijk en druk met mijn werk poëzie en verstilling uit. Ik wil met weinig veel uitdrukken.’