
CONTACT MET VanTyNaarLo

ALUMNI KUNSTENAARS KLASSIEKE ACADEMIE
PASSIE VOOR DE KUNST

Eindexamen: 2011. Techniek: schilderen. ‘Ik schilder het liefst gelaagd en meestal met beperkt palet. De gelaagdheid zorgt ervoor dat een schilderij diepte gaat suggereren. Lichtinval, sfeer of verstilling vind ik belangrijk.’

Eindexamen 2017. Techniek: schilderen (olieverf), tekenen (pastel). ‘Ik ben gefascineerd door mensen en hun emoties, vooral emoties die je liever niet laat zien aan je omgeving, zoals eenzaamheid, verlatenheid en kwetsbaarheid. Ik wil de lichte en donkere kant van mensen kleur geven. Soms breng ik de verf pasteus aan en soms heel schraal. Ik schilder graag met grove, losse toets .’

Eindexamen: 2013 Techniek: schilderen (olieverf, acrylverf, aquarel, eitempera); diverse technieken. Ik streef naar eenvoud en broosheid in mijn werk. Mijn thema’s zijn zeer divers . Op dit moment ben ik bezig met plafondschilderingen in olieverf. Ik heb hiervoor in mijn tuintje planten met eetbare bloemen gezaaid om hiervan voorstudies te maken, die ik kan gebruiken voor een plafondschildering in de keuken.

Eindexamen 2013. Techniek: schilderen (olieverf, acrylverf), gemengde technieken. ‘In mijn werk spelen sfeer en kleur een belangrijke rol. Naast de mens en zijn omgeving is theater een grote inspiratiebron voor mij. Ook een favoriet thema is het model, als onderwerp op zichzelf. Door te werken met olieverf in dunne lagen over elkaar, steeds weer op zoek naar nieuwe, tere en geraffineerde kleurencombinaties, ontstaat een subtiele kleurgelaagdheid die de gevoeligheid van mijn werk benadrukt.

Eindexamen 2017. Techniek: Tekenen met houtskool/pastel/krijt en schilderen, gemengde technieken. 'Mijn werk gaat meestal over het geestverruimende landschap om mij heen. Het kán daarom niet alleen maar over de werkelijkheid en schoonheid gaan, maar vooral over de beladenheid, intensiteit, over mysterie, vervreemding, de ziel, het pure stille en de kracht die ik er beleef. Ik werk met houtskool op monumentaal formaat, met olieverf en combi's van materialen.'

Eindexamen 2011. Techniek: olieverf en gedigitaliseerde collages. Mijn onderwerpen haal ik uit dingen die me raken. Meestal zit er een persoonlijke boodschap in en wil ik er graag iets mee vertellen. Of het nu een verruïneerd stuk gebak is of de lichtval in groene bladeren, het maakt niet uit. In principe is alles schilderbaar en bruikbaar voor dit doel.

Eindexamen: 2013. Techniek: schilderen (olieverf, acrylverf), tekenen (grafiet, houtskool), gemengde technieken. Eerder werkzaam als industrieel ontwerpster en vanuit deze expertise, sinds het afronden van de Klassieke Academie, nu ook werkzaam als illustrator binnen diverse productontwikkelingsprojecten. ‘Mijn schilderijen vertellen over mensen in een grootstedelijk, dynamische omgeving, waar tijd belangrijk is. Mensen in de massa, rennend om op tijd te komen.

Eindexamen 2021. Techniek: schilderen (olieverf) In mijn schilderijen creëer ik scènes geïnspireerd op videogames, mijn andere grote passie naast het schilderen. Ik geef er een humoristische twist aan door een naaktmodel in deze geschilderde digitale landschappen te plaatsen. Mijn schilderijen zijn groot van formaat en ik gebruik een gesatureerd kleurenpalet. Ik hoop de kijker zo mee te voeren in deze gekke werelden.

Eindexamen 2018. Techniek: schilderen (aquarel, pastelkrijt en inkt), tekenen (houtskool, inkt). ‘Licht, sfeer, claire obscure, aardetinten en gedempte kleuren spelen een belangrijke rol in mijn aquarellen, pastel- en inkttekeningen. Ik hou van eenvoud en mysterieuze voorstellingen. Daarbij moet nog iets te raden overblijven voor de toeschouwer. Geïnspireerd door de Hollandse en Japanse meesters wil ik de ruigheid en dynamiek van de natuur op papier en zijde vastleggen.’

Eindexamen 2016. Techniek: beeldhouwen, installaties maken. ‘Ik ben een ‘wereldjesbouwer’. Mijn inspiratie is meestal gebaseerd op eigen ervaringen en herinneringen. Hierbij lopen fantasie en werkelijkheid door elkaar en is humor een belangrijk gegeven. Mijn werelden toon ik op velerlei manieren, zoals in maquettes, installaties en film (animatie). Momenteel werk ik veel met figuren van ijzerdraad in een bepaalde omgeving, op klein formaat.’

Eindexamen: 2019 techniek: schilderen ( olie- en acrylverf) en tekenen. Op mijn 11e tekende ik m’n eerste houtskool- en conté tekeningen: een zelfportret heb ik nog. Nu maak ik schilderijen, waarin mens en dier centraal staan, vanuit wat mij opvalt en inspireert: karakter, licht, passie, vertedering.. Voor mij als saxofonist en liefhebber van klassieke muziek draait het om tonaliteit, harmonie, intensiteit. Kortom sfeer, die versterkt wordt door met losse toets op marouflé te werken.

Eindexamen 2010. Techniek: schilderen (olieverf, eitempera). ‘Ik schilder figuratief en breng dingen, zoals stoelen, trappen, bomen, riet herkenbaar in beeld. Toch zijn die verschillende objecten voor mij niet het thema van mijn schilderijen. Ze zijn voornamelijk lichtvangers en ze doen mee in een spel van patronen over het hele beeldvlak heen. Terwijl ik aan het schilderen ben richt ik me op patronen van vormen en kleuren en op de ritmen die mij daarbij opvallen.’

Alma Ficchì, eindexamen 2021 Techniek: schilderen, tekenen, gemengde technieken, diverse materialen. Haar werk is een samensmelting van klassiek figuratieve schilderkunst en experimentele technieken. Hieruit ontstaan herkenbare en soms ook vervreemdende beelden. De composities veelal in beperkt kleurenpalet, met open of niet geheel uitgewerkte delen nodigen de toeschouwer uit zichzelf te spiegelen. Haar werk verbeeldt het cyclische en universele van het leven.

Eindexamen 2018. Techniek: schilderen. ‘Mijn werk is figuratief en bestaat uit landschappen, interieurs en ook portretten. In composities laat ik licht en donker (schaduw) graag een rol spelen. Samenhang in kleurgebruik vind ik belangrijk en meestal neem ik een beperkt palet als uitgangspunt. Sfeer wordt wel vaak als een opvallend kenmerk van mijn schilderijen genoemd. Ik wil iets overbrengen op het doek van mijn verwondering bij bepaalde beelden of scènes.

Examenjaar 2020, schilderkunst. Johan schildert wat hij ziet, op straat, op het land of op zee, beelden die hem inspireren, diepere lagen in hem raken. Die beelden slaat hij op in zijn geheugen, hij maakt snel een foto en werkt het uit in zijn atelier. Er zit emotie in de werken: we zien blijheid en verdriet, we zien muziek en dans. Hij gebruikt veel kleur, werkt met licht en donker, wil beweging in zijn werk zien. Zijn schilderijen variëren van realistisch naar surrealistisch tot abstract.

Eindexamen 2021, schilderen. Ik schilder bij voorkeur portretten, mensfiguren en aan de mens gerelateerde voorwerpen. Ik werk figuratief maar ben daarin steeds (onder)zoekend naar grenzen en abstracties. Mijn werk kan soms enerzijds vervreemdend werken, anderzijds raakt het vaak aan herkenbare emoties. Ik werk veel aan de hand van oude foto’s.

Eindexamen . Techniek: beeldhouwen. ‘Voor mij als beeldhouwer zijn mens en natuur een belangrijke inspiratiebron. De uitdrukkingen van mensen, maar ook de maatschappelijke opgaven waar mensen voor staan, wil ik in mijn werk weergeven. Ik werk met steen en brons, materialen met een heel eigen uitdrukkingsvorm, maar ook met klei, was, gips, hout en marmer.’

Eindexamen: 2014. Techniek: schilderen, tekenen. ‘Ik tekende als kind al graag. Kunst is altijd mijn passie geweest en de natuur is mijn inspiratiebron. Elke keer word ik weer geraakt door de schoonheid van de natuur: het licht, de schaduw, de vorm. Die geraaktheid wil ik graag schilderen. Ik schilder het liefst op paneel met olieverf en eitempera’.

Eindexamen 2010. Techniek: schilderen, tekenen. ‘Ik teken en schilder al vanaf heel jonge leeftijd. Mijn werk is divers. De ruimtelijkheid van het landschap, de plastiek en de materialen in een stilleven, de uitstraling van een portret: veel onderwerpen boeien mij. Ik studeer op kleurgebruik en probeer steeds nieuwe technieken uit. Bij elk onderwerp zoek ik naar ruimtelijkheid, in een palet dat voor mij ‘mooi’ oogt en in een compositie die ik harmonieus vind.’