
CONTACT MET VanTyNaarLo

ALUMNI KUNSTENAARS KLASSIEKE ACADEMIE
PASSIE VOOR DE KUNST

Eindexamen 2013. Techniek: schilderen. Eerder werkzaam als Neerlandicus. ‘In mijn (figuratieve) werk leg ik de nadruk op de elementen licht, kleur en compositie. Mijn inspiratie vind ik o.a. in mijn directe omgeving, de Waddeneilanden, maar evenzeer in landschappen elders (Italië, Frankrijk), interieurs en stadsgezichten.’

Eindexamen 2010. Techniek: schilderen (olieverf, acryl), grafische technieken (houtsneden). ‘Terugkerende thema’s in mijn werk zijn: ‘geleefd leven’ (oude handen, oude deurknoppen) en ‘gepassioneerde mensen’ (muzikanten, inrichters van tentoonstellingen, handwerkers). Ik houd ervan om verhalen te vertellen. Recent ontstaat er meer werk over het landschap waarin ik zo prettig woon.’

Eindexamen: 2012. Techniek: schilderen (olieverf). Eerder werkzaam in communicatie. ‘Mijn favoriete onderwerp is landschappen. Vaak weidse gezichten over het Groninger land en de grens tussen land en water. Soms in een historische context. Ook laat ik mij graag inspireren door de turbulente gebeurtenissen in de wereld.’

Eindexamen 2015. Techniek: schilderen. ‘In de portretten die ik maak probeer ik de essentie van het portret vast te leggen, vlot en met een stevige schildertoets. Ook maakte ik een serie portretten van pubers. Als geboren Texelaar keer ik regelmatig terug naar mijn geliefde eiland. De afgelopen zomers heb ik daar geschilderd aan zee. Ik probeer om met verf de ruimtelijkheid en voortdurende wisselende sfeer op het strand te vangen.’

Eindexamen 2019. De onderwerpen die ik kies gaan vaak over vergankelijkheid, verstilling. De jaargetijden, de dingen die zijn geweest, die verweerd en kapot zijn en niet meer gebruikt worden. Ik wil met mijn werk een bepaalde sfeer van vervreemding creëren. Men ziet soms in eerste instantie niet wat iets voorstelt, maar als je even langer kijkt, verschijnt het beeld vanzelf.

Eindexamen 2014. Techniek: schilderen (olieverf, acrylverf), gemengde technieken. ‘Zolang ik me kan herinneren heb ik de behoefte gehad om te tekenen. Ik ben nieuwsgierig naar nieuwe technieken en probeer graag dingen uit. Mijn onderwerpen komen uit mijn directe omgeving of uit iets in de samenleving wat mij raakt.’

Eindexamen 2018. Techniek: beeldhouwen. ‘Mijn beelden zijn vaak abstract vormgegeven. Ik ben gefascineerd door de mogelijkheden die het spelen met lijnen biedt. Ik werk met verschillende materialen, waarbij staal en klei momenteel mijn voorkeur hebben'.

Eindexamen 2013. Techniek: schilderen met acryl en olieverf, tekenen gemengde technieken. Beeldhouwen in klei en was en gieten in brons. ‘Mensen in hun omgeving, hun poses, gebaren of blikken zijn een belangrijk en steeds terugkerend thema voor mij. In een paar bewegelijke lijnen probeer ik deze poses te vangen waarbij ik probeer het werk schetsmatig te houden. Dit geldt voor mijn beelden, maar ook voor mijn schilderijen.’

Eindexamen 2015. Techniek: tekenen, schilderen en grafische technieken. ‘Ik teken, schilder en maak grafiek. De inspiratie komt uit de stad Groningen en z'n omgeving.Ik word aangetrokken door 'toevallige stillevens'. Dit kan gebeuren door een bepaalde compositie, kleur, sfeer of lichtval. Ik probeer mijn eigen beleving daarvan weer te geven. Mijn onderwerpen zijn vooral stadsgezichten, kerken, havens en landschappen'.

Eindexamen . Techniek: beeldhouwen. ‘Mijn beelden tonen mijn voorkeur voor het grote gebaar. Het samenspel van de vormen van een beeld geven sterke emoties weer en roepen die ook op. Het thema dat mij daarbij inspireert is de kwetsbare mens. Ik beeld dat uit in een houding van de mensfiguur die symbool staat voor allerlei menselijke gevoelens. Ik streef ernaar de essentie hiervan tot uitdrukking te brengen.’

Eindexamen: 2021. Techniek: collage, olieverf, gemengde technieken. Tijdens mijn studie ontdekte ik dat ik naast het schilderen ook erg geniet van het maken van scheurcollages, met talloze snippertjes van tijdschrift papier in vele kleuren en nuances plak in als het ware mijn schilderijen in elkaar, “schilderen met snippers” noem ik het graag. Het combineren van collage en olieverf geeft mijn werk en bijzondere gelaagdheid.

Eindexamen 2021. Tekenen & Schilderen. Met een persoonlijke visie creëert Olga haar eigen beeldtaal. Ze maakt schilderijen waarin ze een eigen interpretatie van klassieke thema’s laat zien. Olga is bekend om haar schilderijen van menselijke figuren in een sprookjesachtige enscenering maar ze maakt ook graag portretten, landschappen en stillevens in olieverf vanuit gevarieerd kleurenpalet. Haar beeldend werk is geïnspireerd door literaire werken en de natuur. De fantasie speelt een grote rol.


Eindexamen 2017. Techniek: schilderen, tekenen met inkt en potlood. ‘Na een leerzame en onrustige studieperiode voel ik de noodzaak weer naar mijzelf en mijn eigen wereld, mijn tuin, terug te keren. Ik verbeeld met mijn tekeningen verstilling en rust, in een tijd waarin beelden en geluiden zich voortdurend aan ons opdringen.’

Afgestudeerd in 2020 Ik schilder voornamelijk met olieverf op paneel. Mijn inspiratie haal ik uit dagelijkse voorwerpen die aan slijtage onderhevig zijn. Hiermee wil ik de schoonheid van vergankelijkheid laten zien. Naast stillevens schilder ik ook portretten van mens en dier in opdracht. Naast schilderen geef ik schilderlessen in Groningen en een aantal keren per jaar organiseer ik een schilderweek in Frankrijk.

Eindexamen 2017 Techniek: beeldhouwen. ‘Mijn werk ontstaat intuïtief, aan de hand van vele tekeningen en foto’s, die ik maak. Het overkoepelende thema van mijn werk is vergankelijkheid en de daarbi jhorende melancholie. Ook intens beleefde jeugdherinneringen spelen daarbij een rol. Inspiratiebron is voor mij de zee en het eiland Schiermonnikoog, waar mijn moeder is geboren.’

Eindexamen 2017. Techniek: schilderen (olieverf, acrylverf en gemengde technieken) ‘De familiegeschiedenis, Engels met Schotse “roots” , is voor mij een belangrijke inspiratiebron voor het schilderen. Verhalen uit het verleden, soms mondeling en soms schriftelijk doorgegeven, bieden mij houvast voor mijn schilderijen, sturen mij in een wereld waar feiten en fantasie door elkaar lopen.’

Eindexamen 2015. Techniek: schilderen (olieverf, acryl, aquarel). ‘Mijn inspiratie haal ik uit Vlieland, waar ik veel schilder in de natuur. Met een vlot gebaar en grote streken zet ik mijn werk op naar waarneming en speel ik met vormen en kleuren. Op dezelfde manier verbeeld ik mensfiguren, waarbij uitdrukking en houding een belangrijke rol spelen.’

Eindexamen 2019. In mijn werk staat de mens centraal. Voor mij ligt de kracht van schoonheid niet in het uiterlijk, maar wat die persoon bij mij oproept. Kunstenaars die mij hebben beïnvloed zijn o.a. Annigoni, vanwege de verstilde weergave van zijn portretten, en Svetlana Tartakovska die mij de veelzijdigheid van het Zorn palet leerde toepassen in de stofuitdrukking.

Eindexamen 2017. Techniek: beeldhouwen. ‘Ik houd van monumentaal werk met robuuste lijnen en heldere vormen. De mens is mijn favoriete onderwerp. De sfeer van mijn werk is krachtig maar ook intiem. Ik ben een hakker (hout, steen) en een plakker (boetseerklei, beton, was en brons). Maar de grootste uitdaging is voor mij toch wel om de klassieke beeldhouwtechnieken te combineren met eigentijdse materialen en media.