instagram-logo_1045-436.jpg

© 2019 by Akkakunst

SERVICES

Leden van AKKA. Klik op de afbeelding voor meer informatie en 'go to link' voor de website van de kunstenaar.

Roel Alkema
Eindexamen 2013. Techniek: schilderen.
Eerder werkzaam als Neerlandicus.
‘In mijn (figuratieve) werk leg ik de nadruk op de elementen licht, kleur en compositie. Mijn inspiratie vind ik o.a. in mijn directe omgeving, de Waddeneilanden, maar evenzeer in landschappen elders (Italië, Frankrijk), interieurs en stadsgezichten.’
Martha Asman
Eindexamen 2010. Techniek: schilderen (olieverf, acryl), grafische technieken (houtsneden). 
‘Terugkerende thema’s in mijn werk zijn: ‘geleefd leven’ (oude handen, oude deurknoppen) en ‘gepassioneerde mensen’ (muzikanten, inrichters van tentoonstellingen, handwerkers). Ik houd ervan om verhalen te vertellen. Recent ontstaat er meer werk over het landschap waarin ik zo prettig woon.’
Arnold Assink
Eindexamen: 2012. Techniek: schilderen (olieverf). Eerder werkzaam in communicatie.
‘Mijn favoriete onderwerp is landschappen. Vaak weidse gezichten over het Groninger land en de grens tussen land en water. Soms in een historische context. Ook laat ik mij graag inspireren door de turbulente gebeurtenissen in de wereld.’
Marleen Bakker
Eindexamen 2015. Techniek: schilderen.
‘In de portretten die ik maak probeer ik de essentie van het portret vast te leggen, vlot en met een stevige schildertoets. Ook maakte ik een serie portretten van pubers. Als geboren Texelaar keer ik regelmatig terug naar mijn geliefde eiland. De afgelopen zomers heb ik daar geschilderd aan zee. Ik probeer om met verf de ruimtelijkheid en voortdurende wisselende sfeer op het strand te vangen.’
Janneke van den Berg
Eindexamen 2014. Techniek: schilderen (olieverf, acrylverf), gemengde technieken.
‘Zolang ik me kan herinneren heb ik de behoefte gehad om te tekenen. Ik ben nieuwsgierig naar nieuwe technieken en probeer graag dingen uit. Mijn onderwerpen komen uit mijn directe omgeving of uit iets in de samenleving wat mij raakt.’
Hans van Berkel
Eindexamen 2018. Techniek: beeldhouwen.
‘Mijn beelden zijn vaak abstract vormgegeven. Ik ben gefascineerd door de mogelijkheden die het spelen met lijnen biedt. Ik werk met verschillende materialen, waarbij staal en klei momenteel mijn voorkeur hebben'.
Maja van Berkestijn
Eindexamen 2013. Techniek: schilderen met acryl en olieverf, tekenen gemengde technieken. Beeldhouwen in klei en was en gieten in brons.
‘Mensen in hun omgeving, hun poses, gebaren of blikken zijn een belangrijk en steeds terugkerend thema voor mij. In een paar bewegelijke lijnen probeer ik deze poses te vangen waarbij ik probeer het werk schetsmatig te houden. Dit geldt voor mijn beelden, maar ook voor mijn schilderijen.’
Titia Beukema
Eindexamen 2015.
Techniek: tekenen, schilderen en grafische technieken.
‘Ik teken, schilder en maak grafiek. De inspiratie komt uit de stad Groningen en z'n omgeving.Ik word aangetrokken door 'toevallige stillevens'. Dit kan gebeuren door een bepaalde compositie, kleur, sfeer of lichtval. Ik probeer mijn eigen beleving daarvan weer te geven. Mijn onderwerpen zijn vooral stadsgezichten, kerken, havens en landschappen'.
Sonja van Beuzekom
Eindexamen .
Techniek: beeldhouwen.
‘Mijn beelden tonen mijn voorkeur voor het grote gebaar. Het samenspel van de vormen van een beeld geven sterke emoties weer en roepen die ook op. Het thema dat mij daarbij inspireert is de kwetsbare mens. Ik beeld dat uit in een houding van de mensfiguur die symbool staat voor allerlei menselijke gevoelens. Ik streef ernaar de essentie hiervan tot uitdrukking te brengen.’
Jannie Boelens
Eindexamen 2017. Techniek: schilderen, tekenen met inkt en potlood.
‘Na een leerzame en onrustige studieperiode voel ik de noodzaak weer naar mijzelf en mijn eigen wereld, mijn tuin, terug te keren. Ik verbeeld met mijn tekeningen verstilling en rust, in een tijd waarin beelden en geluiden zich voortdurend aan ons opdringen.’
Jan de Boer
Eindexamen 2014. Techniek: schilderen (olieverf op paneel).
‘Mijn fascinatie is om het karakter van de mens vast leggen, waarbij kleur en het licht de belangrijkste componenten zijn. Meestal is de mens, het onderwerp van mijn schildeijen soms ook de schoonheid van de natuur om ons heen.’
Riemke Bouwman
Eindexamen 2017 Techniek: beeldhouwen.
‘Mijn werk ontstaat intuïtief, aan de hand van vele tekeningen en foto’s, die ik maak. Het overkoepelende thema van mijn werk is vergankelijkheid en de daarbi jhorende melancholie. Ook intens beleefde jeugdherinneringen spelen daarbij een rol. Inspiratiebron is voor mij de zee en het eiland Schiermonnikoog, waar mijn moeder is geboren.’
Diane Brodie
Eindexamen: 2017 Techniek: schilderen en gemengde technieken.
‘Mijn familie geschiedenis, Engels met Schotse ‘roots’, is voor mij een belangrijke inspiratiebron. Fragmenten uit het verleden – waar ik zelf niet bij ben geweest- wil ik nu verbeelden. Zij sturen mij in een wereld waarin fantasie en feiten door elkaar lopen. Door zowel monumentaal als gedetailleerd te werken wil ik de mix van fictie en feit tot uitdrukking brengen.’
Christine Broersma
Eindexamen:
Techniek: schilderen.
‘Tijdens mijn opleiding raakte ik gefascineerd door licht. Lichtwerking en kleur zijn voor mij de belangrijkste elementen in mijn schilderijen. Ik schilder graag op doek en met vlotte toets, gebruik makend van licht om een sferisch effect te creëren.’
Ada Brokaar
Eindexamen 2015. Techniek: schilderen (olieverf, acryl, aquarel).
‘Mijn inspiratie haal ik uit Vlieland, waar ik veel schilder in de natuur. Met een vlot gebaar en grote streken zet ik mijn werk op naar waarneming en speel ik met vormen en kleuren. Op dezelfde manier verbeeld ik mensfiguren, waarbij uitdrukking en houding een belangrijke rol spelen.’
Liesbeth Bunnik
Eindexamen 2017. Techniek: beeldhouwen.
‘Ik houd van monumentaal werk met robuuste lijnen en heldere vormen. De mens is mijn favoriete onderwerp. De sfeer van mijn werk is krachtig maar ook intiem.
Ik ben een hakker (hout, steen) en een plakker (boetseerklei, beton, was en brons). Maar de grootste uitdaging is voor mij toch wel om de klassieke beeldhouwtechnieken te combineren met eigentijdse materialen en media.
Julia Dake
Eindexamen: 2011. Techniek: schilderen.
‘Ik schilder het liefst gelaagd en meestal met beperkt palet. De gelaagdheid zorgt ervoor dat een schilderij diepte gaat suggereren. Lichtinval, sfeer of verstilling vind ik belangrijk.’
Angelique van Dalfsen
Eindexamen 2017.
Techniek: schilderen (olieverf), tekenen (pastel).
‘Ik ben gefascineerd door mensen en hun emoties, vooral emoties die je liever niet laat zien aan je omgeving, zoals eenzaamheid, verlatenheid en kwetsbaarheid. Ik wil de lichte en donkere kant van mensen kleur geven. Soms breng ik de verf pasteus aan en soms heel schraal. Ik schilder graag met grove, losse toets .’
Ellen van der Deen
Eindexamen: 2013 Techniek: schilderen (olieverf, acrylverf, aquarel, eitempera); diverse technieken.
Ik streef naar eenvoud en broosheid in mijn werk. Mijn thema’s zijn zeer divers . Op dit moment ben ik bezig met plafondschilderingen in olieverf. Ik heb hiervoor in mijn tuintje planten met eetbare bloemen gezaaid om hiervan voorstudies te maken, die ik kan gebruiken voor een plafondschildering in de keuken.
Ellen Dijkhuis
Eindexamen 2013. Techniek: schilderen (olieverf, acrylverf), gemengde technieken.
‘In mijn werk spelen sfeer en kleur een belangrijke rol. Naast de mens en zijn omgeving is theater een grote inspiratiebron voor mij. Ook een favoriet thema is het model, als onderwerp op zichzelf.
Door te werken met olieverf in dunne lagen over elkaar, steeds weer op zoek naar nieuwe, tere en geraffineerde kleurencombinaties, ontstaat een subtiele kleurgelaagdheid die de gevoeligheid van mijn werk benadrukt.
Henry F. Dijkhoff
Eindexamen: 2014. Techniek: schilderen (olieverf).



‘Ik schilder voornamelijk portretten met olieverf. Ik laat mij inspireren door wat ik om me heen zie, door een bepaalde lichtval in combinatie met schaduw en kleur, maar ook verhalen. Verhalen die verteld worden door mensen; een uitdrukking, een verschijning, een gebaar of een blik. Ik werk vanuit waarneming, zoekend naar de unieke persoonlijkheid, met oog voor poëzie.
Marja Dijkstra
Eindexamen 2017. Techniek: Tekenen met houtskool/pastel/krijt en schilderen, gemengde technieken.
'Mijn werk gaat meestal over het geestverruimende landschap om mij heen. Het kán daarom niet alleen maar over de werkelijkheid en schoonheid gaan, maar vooral over de beladenheid, intensiteit, over mysterie, vervreemding, de ziel, het pure stille en de kracht die ik er beleef.
Ik werk met houtskool op monumentaal formaat, met olieverf en combi's van materialen.'
Saskia Dingelstad
Eindexamen: 2013. Techniek: schilderen (olieverf, acrylverf), tekenen (grafiet, houtskool), gemengde technieken.
Eerder werkzaam als industrieel ontwerpster en vanuit deze expertise, sinds het afronden van de Klassieke Academie, nu ook werkzaam als illustrator binnen diverse productontwikkelingsprojecten.
‘Mijn schilderijen vertellen over mensen in een grootstedelijk, dynamische omgeving, waar tijd belangrijk is. Mensen in de massa, rennend om op tijd te komen.
Esti Dudok van Heel
Eindexamen 2018. Techniek: schilderen (aquarel, pastelkrijt en inkt), tekenen (houtskool, inkt).
‘Licht, sfeer, claire obscure, aardetinten en gedempte kleuren spelen een belangrijke rol in mijn aquarellen, pastel- en inkttekeningen. Ik hou van eenvoud en mysterieuze voorstellingen. Daarbij moet nog iets te raden overblijven voor de toeschouwer. Geïnspireerd door de Hollandse en Japanse meesters wil ik de ruigheid en dynamiek van de natuur op papier en zijde vastleggen.’
Gonneke van Echten
Eindexamen 2016. Techniek: beeldhouwen, installaties maken.
‘Ik ben een ‘wereldjesbouwer’. Mijn inspiratie is meestal gebaseerd op eigen ervaringen en herinneringen. Hierbij lopen fantasie en werkelijkheid door elkaar en is humor een belangrijk gegeven. Mijn werelden toon ik op velerlei manieren, zoals in maquettes, installaties en film (animatie). Momenteel werk ik veel met figuren van ijzerdraad in een bepaalde omgeving, op klein formaat.’
Sara van Epenhuysen
Eindexamen 2010. Techniek: schilderen (olieverf, eitempera).
‘Ik schilder figuratief en breng dingen, zoals stoelen, trappen, bomen, riet herkenbaar in beeld. Toch zijn die verschillende objecten voor mij niet het thema van mijn schilderijen. Ze zijn voornamelijk lichtvangers en ze doen mee in een spel van patronen over het hele beeldvlak heen. Terwijl ik aan het schilderen ben richt ik me op patronen van vormen en kleuren en op de ritmen die mij daarbij opvallen.’
Gaaike Euwema
Eindexamen 2013. Techniek: schilderen en tekenen.
‘Na een maand in New York (VS) in 2013 en een maand in Khorog (Tadzjikistan) (2015) om te helpen met illustreren van kinderboeken, woon en werk ik nu in Parijs. Voor mijn serie ‘Parijs vanaf de kant’ ben ik geïnspireerd door Canal st Martin. Ik onderzoek de combinatie van de strakke architectuur en de natuur door eerst ter plekke te schetsen en te schilderen. De composities die hieruit voortkomen voeg ik vervolgens samen tot nieuwe werken.'
Margreet Fellinger- Wierda
Eindexamen 2017. Techniek: beeldhouwen (keramiek, brons)
‘Ik maak realistisch werk en gebruik daarvoor thema’s die ik vind in kranten, boeken en levensverhalen. De kwetsbare mens vormt voor mij een belangrijke inspiratie. Mijn thema’s komen ook uit mijn eigen leven. Ik ben jarenlang mantelzorger/mentor geweest voor mijn moeder, die leed aan de ziekte van Alzheimer. Daardoor ligt het thema ‘dementie’ mij na aan het hart en werd dit ook één van de thema's van mijn afstudeerwerk.'
Trix Folkers
Eindexamen 2018. Techniek: schilderen.
‘Mijn werk is figuratief en bestaat uit landschappen, interieurs en ook portretten. In composities laat ik licht en donker (schaduw) graag een rol spelen. Samenhang in kleurgebruik vind ik belangrijk en meestal neem ik een beperkt palet als uitgangspunt. Sfeer wordt wel vaak als een opvallend kenmerk van mijn schilderijen genoemd. Ik wil iets overbrengen op het doek van mijn verwondering bij bepaalde beelden of scènes.
Marian Gerrits
Eindexamen 2011. Techniek: schilderen (olieverf,acrylverf), tekenen (houtskool), diverse technieken.
‘Portretten in houtskool op linnen maken een belangrijk deel uit van mijn werk. Ik probeer in dit werk het karakter van de geportretteerde vast te leggen. ‘
NOG MEER LEDEN ......